GEOfoodia lautaselle

Satafood Kehittämisyhdistyksellä ja Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin on ollut yhteinen kehittämishanke, jonka tavoitteena on ollut jakaa tietoa GEOfood-brändistä Lauhanvuori – Hämeenkangas Geopark-alueen tuottajien, jalostajien ja ravintoloille sekä saada heitä mukaan verkostoon. Hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut myös se, että alue nostaa profiiliaan ruokamatkailualueena.

Mitä GEOfood sitten on?

UNESCO Global Geoparkeilla on oma GEOfood-lähiruokabrändi, jonka avulla geologisen perinnön ja paikallisen ruoan yhteyttä nostetaan esiin. Käytetään alueella kasvatettuja raaka-aineita, valmistetaan tuotteita pääosin niitä hyödyntäen. Meillä GEOfood on esimerkiksi alueen soilla ja metsissä kasvavia marjoja, sieniä ja riistaa, alueen vesistöjen kaloja ja paikallisia maataloustuotteita sekä näistä jalostettuja elintarvikkeita ja valmistettuja annoksia.

Kartta

Kestävyys on GEOfoodin avainsanoja. GEOfood-brändin tavoitteena on tukea lähiruoan avulla paikallista ruoantuotantoa, paikallistaloutta ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista. Jotta tuotteen voi brändätä GEOfood-tuotteeksi, on vahvistettava, että ruoka on tuotettu UNESCO Global Geoparkissa tai sen puskurivyöhykkeellä sekä noudatettava GEOfood-kriteereitä ja GEOfood-manifestissa määriteltyjä arvoja. Esimerkiksi ravintoloiden GEOfood-menuissa vähintään 50 % paikallisia raaka-aineita. GEOfood-ravintoloissa pitää olla tarjolla vähintään yksi GEOfood-menu.

GEOfood-brändin mukaisia lähiruokatuotteita ja -annoksia on tarjolla jo lukuisissa UNESCO Global Geoparkeissa ympäri maailman. Verkostoon kuuluvien tuotteiden ja yritysten määrä kasvaa jatkuvasti. Lauhanvuori – Hämeenkangas Geoparkin jäsenet voivat hakea GEOfood-brändin käyttöoikeutta Geoparkin nettisivuilta löytyvällä lomakkeella. Lauhanvuori-Hämeenkangas Geoparkin työntekijät auttavat prosessissa. GEOfood -merkkiä pohtiessa on hyvä myös muistaa, ettei brändättävän tuotteen tarvitse olla GEOfoodia varten kehitetty. Tuotekehityksessä toki autetaan, mutta myös jo ’valmiit’ ovat tervetulleita! GEOfood-kriteerit tuotteille ja tuottajille ja ravintoloille sekä ohjeet tuotteiden etiketteihin ja logon käyttöön voit tarkemmin lukea hankkeen sivuilta.

Raijanholvista kaalikääryleen maut retkievääksi

Nainen esittelee toimintaansa ravintolasssaan

Parkanolaisen Raijanholvin yrittäjä Raija Laaksonen on ollut aktiivisesti Geoparkkimme kehittämisessä mukana. Hänen ensimmäinen Geopark -tuote oli jo 2019 lanseerattu marjamarenki. Lähiseutujen aidolla suomalaisella mustikalla tai puolukalla maustettu herkku, jossa marjan osuus on marenkilastuissa jopa 40 prosenttia ja tutummissa ruusukkeissa noin 22-25 prosenttia. Marjamarenki oli vuosien suunnittelun ja satojen työtuntien tulos. Maku ja väri saadaan kokonaan marjoista ilman mitään lisäaineita.

Hallituksen kanssa tehdyllä kesäretkellämme saimme maistaa uutuutta, GEOfoodiksi kehittelyn alla ollutta jättikaalitaskua. Yrittäjän toiveissa on saada maukas retkievääksi sopiva tuote, joka kestää ja säilyy hyvin repussa pitemmänkin päivän matkalla. Taskun sisällä pitkään haudutettu kaali mausteineen muistuttaa kaalikääryleistä vieläkin enemmän, jos sen nauttii puolukkahillon kera. Eväs voidaan nauttia kylmänä tai lämmittää nuotiolla. Halutessaan sen voi halkaista ja täyttää kotimaisella bratwurstilla. Varsinkin retkellä kaalitasku on näppärä sujauttaa luontoa säästävään paperitaskuun, eikä ruokailuvälineitä tarvita.

Teemuki ja kaalitasku retkieväs

Raijanholvin tilat on aikanaan remontoitu Leader -tuella vanhaan pankkikiinteistöön. GEOnallekin yrityksen repertuaarista löytyy ilahduttamaan vaikka pieniä juhlavieraita. Myös muita GEoparkin inspiroimia tuotteita on valikoimassa ja teema näkyy paikassa monipuolisesti.

Mitä muuta hankkeessa on tehty?

Kotimaan ja ulkomaan opintomatkojen, tiedotuksen ja mm. messuosallistumisten lisäksi on tavattu alueen yrittäjiä. SeAmkin palvelumuotoilun opiskelijat ovat luoneet inspiraatioksi alueen toimijoille erilaisia esimerkkimalleja siitä, mitä meidän GEOfood voisi olla. Opiskelijat kehittivät työpajoissaan eväsbokseja, GEOcampfoodia ja sahtileipää. Tapahtumaideoina esitettiin vohvelipäivä, GEOfoodfestivaalia ja lapsille suunnattuja retkiä. Pelillistämistä myös ehdotettiin luomalla prototyyppiä mobiilisovelluksesta teemareiteille ja Geopark -pakopelisovellukseen.

Hankkeessa on tehty yhteistyötä Satakunnan ammattikorkeakoulun koordinoiman Gurmeeta – Satakunnan ruokamatkailun kehittämishankkeen kanssa. Painopiste on erityisesti GEOfood-ruokamatkailureittien rakentamisessa Pohjois-Satakuntaan osalta.

Hanke jatkuu vielä vuoden loppuun, joten sen toimia voi seurata mm. tutustumalla hankkeen Facebook -sivuihin.